علائم کفترلي با خطوط کن چرمي و جيرفت قابل مقايسه نيستند

معاون پژوهشکده زبان‌شناسي کتيبه‌ها و متون در گفتگو با ميراث آريا (chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: ‌با توجه به گزارش‌ها و بررسي‌هاي انجام شده در تاريخ هفدهم دي ماه سال 80 توسط باستان‌شناسان پژوهشکده باستان شناسي، متون و علائم کفترلي يک سري خطوط دوره اسلامي و نقوش و علائم پيش از تاريخ يا نقوش چوپاني هستند که به هيچ عنوان با خطوط کن چرمي و کتيبه هاي جيرفت قابل مقايسه نيستند.

رسول بشاش در ادامه خاطرنشان کرد: براساس بررسي‌هاي انجام شده، اين نقوش و علائم، يک سري خطوط دوره اسلامي به فارسي يا عربي نوشته شده و نيز يک سري نقوش پيش از تاريخ يا نقوش چوپاني و يک سري علائم تصويري هستند که مي‌توانند مربوط به دوره پيش از تاريخ باشند اما قابل مقايسه با خطوط و نقوش کن چرمي و کتيبه‌هاي جيرفت نبوده و با آنها هيچ گونه ارتباطي ندارند.

وي با اشاره به اين که خطوط کن چرمي و کتيبه‌هاي جيرفت جزو خطوط سطري (linear) هستند اظهار داشت: درحال حاضر مولاژبرداري مشابه اين گونه نقوش انجام شده و در باغ کتيبه به نمايش گذاشته شده است.

اين متخصص خطوط باستاني با بيان اين که در مناطقي مانند گلپايگان و خمين و بسياري از نقاط کشور نمونه‌هاي بسياري از اين نقوش وجود دارد تصريح کرد: بنابراين حفظ و نگهداري از اين همه کتيبه که در نقاط مختلف پراکنده اند کاري بس دشوار بوده و مولاژبرداري از تمامي آنها نيز امکان‌پذير نخواهد بود.

اين مقام مسوول در پژوهشکده زبان‌شناسي کتيبه‌ها و متون با استناد به اظهارنظر باستان‌شناسان پژوهشکده باستان‌شناسي افزود:‌ شکل‌هاي موجود در کفترلو شامل بزهايي با شاخ‌هاي بلند، ‌به عقب برگشته، ‌صورت نقطه‌اي يا خطي، ‌پاهاي عمودي و کاملاً استوار و دم خميده به پشت است.

عضو هيأت علمي پژوهشکده زبان‌شناسي کتيبه‌ها و متون اضافه کرد: در يکي ديگر از نقوش کفترلي نيز تصويري از حيوانات باربري هم چون قاطر با صورت‌هايي بالا و شکل مثلثي و چهارگوش و رو به پايين، ‌گوش‌هاي مشخص، ‌دمي آويزان يا متمايل به زير و يک برجستگي بر پشت بدن مانند زين يا پالان، گردني مايل که در پشت آن نواري شبيه به افسار مشاهده مي‌شود.

بشاش ادامه داد: همچنين در اين نقوش حيواني از گروه پرندگان با دو پاي باز و منحني شکل، ‌بدني مثلثي يا مخروطي، ‌گردني دراز، ‌سري مدور و منقاري باريک در حالي که روي خط مواجي خم شده ديده مي‌شود اين خط موج دار احتمالاً بر وجود جريان آب و يا جانوري خزنده مانند کرم يا مار دلالت مي‌کند.

وي با بيان اين که در ديگر تصاوير موجود در کفترلي نقش انسان‌ها در دو نوع مشخص و محو با پاها و دست‌هاي باز که سوار برپشت و زين حيواني باربر تصوير شده و افسار حيواني را به دست گرفته اند اظهار داشت: همچنين خطوطي با امتداد شکسته و مواج در ميان نقطه‌هاي گوناگون که ظاهراً نگارگر با آنها حرکت مارهايي را به تصوير کشيده اند در نقوش کفترلي ديده مي‌شود.

به گفته اين متخصص خطوط باستاني : واژه اي شبيه به خيراله يا خيرلنا در نزديکي گوشه پايين سمت چپ اين نقوش نيز ديده مي‌شود براين اساس علائم و نقوش يادشده مي‌توانند علائم و نمادهاي تصويري باشند اما خط نيستند./118

انتهای پیام/

کد خبر 138801177